Osvrt na ovogodišnju Smotru
29. 06. 2022
Jubilarna deseta Smotra, zbog pandemijskih se uvjeta nije održala lani, stoga su se deseta i jedanaesta održale ove godine, 10. i 11. lipnja u prostorijama Kino kluba Split i Beton kinu.
Dvije tisuće i dvadeset druga je godina u kojoj slavimo sedamdeseti rođendan Kino kluba Split, a na ovogodišnjoj smo Smotri uživali u dvogodišnjoj klupskoj produkciji, vidjeli i po nekoliko radova nekolicine autora te smo se na taj način imali priliku bolje upoznati s osobnom poetikom svakog od njih.
Glavni je program otvorila sjajna Sparina Petra Vukičevića. Priča s aktivističkim podtekstom o zlostavljanju u vezama mladih suptilno dočarava epizodu u mučnom razdoblju života protagonistice Karmen. Film uspješno u trajanju od nešto više od 18 minuta donosi dva sukoba. Prvi se, baziran oko useljavanja Karmen u stan, nakon kulminacije razrješava pronalaskom utočišta u majčinskoj figuri cimerice Roze. A drugi; izgrađen oko nasilnog upadanja agresivnog (bivšeg) dečka u stan, okončava antiklimaksom. Upravo kada se Karmen uspjela spasiti, čeka je novi bijeg od posesivnog Jure koji je uhodi. Izvrsna feministička priča o izolaciji, strahu, bijegu, utočištu i suosjećanju, ali i o neizostavnom prenošenju straha na one s druge strane nasilja, pa tako u zadnjoj sceni, inače opuštena i topla, srčana Roza, osvrćući se u tjeskobi brzo zaključava ogradu svog malog dvorišta.
Izvrsna Cimerica Jadrana Parunova priča je o sudaru dvaju svjetova koji pronalaze zajednički jezik. Opuštenoj, veseloj i samouvjerenoj maturantici koja dolazi na repeticije iz matematike u kontrapunkt je postavljen učmali lik profesora. Međutim, učenica ne vidi njegove okove i razgovara s njim kao s ravnopravnom osobom čime se otvara put međusobnom prijateljstvu, a u njemu pokreće volja za životom i želja za promjenom. Uspješno oblikovana sva tri karaktera, precizan narativni tijek, zanimljivo obrađena tema i sjajna režija i gluma karakteristike su zbog kojih ovaj film smatram najuspješnijim igranim ostvarenjem na ovogodišnjoj Smotri.
Crnohumorna komedija Tuđa posla Andrije Tomića otvara se pronalaskom trupla na divljem odlagalištu otpada u kršu Zagore. Naime, otac i sin rješavaju se starog „špakera”, a moraju šutjeti o viđenom da ne bi kojim slučajem dobili kaznu za nepropisno odlaganje ili možda čak bili krivo optuženi. Međutim, sina muči krivnja. Napetost je, između uvodne i završne sekvence na odlagalištu, vješto izgrađena na šutnji u nekoliko kvadrata životnog prostora, na relaciji od „frižidera” do kauča i natrag, a potencirana je skučenošću, vrućinom i pasivnošću likova. Drugi Tomićev film prikazan na Smotri, mediteranski triler Kad si mlad prati razvoj plana dvojice prijatelja koji se spremaju opljačkati kafić. Popularna tema kvartovskog beznađa obogaćena je psiho-sociologijskim detaljem kroz dijalog glavnog lika s bratom na samom kraju.
Sličnom se temom predstavila Lucija Bosančić dramom Jugo. Glavni lik, Darko, jedan od zaokruženijih karaktera koje smo imali priliku vidjeti, se unatoč beznađu, ipak bira izboriti za sebe u okruženju bez puno mogućnosti.
Santa Cruz Igora Jelinovića prati mladi bračni par, Vanju i Marka, na plovidbi jedrilicom. Pri susretu s Vanjinim prijateljem iz mladosti, morsku idilu zamjenjuje drama potaknuta Markovom ljubomorom, međutim, nakon nevere, plovidba se nastavlja.
Eksperimentalni Axiom Filipa Antonia Lizatovića vizualno atraktivnom izmjenom kadrova mora i trajekta uspijeva zadržati pažnju gledatelja.
U humorističnom Početku asfalta Julia Jurage gledamo tipičnu situaciju mansplaininga u svoj raskoši vlastite nesvijesti protagonista; djevojka pokupi autostopera koji voli dijeliti savjete o životu, automobilima i vožnji.
Kralj Sunca, heteronim Dina Grčića, ove se godine predstavio s dva rada, snimkom rituala Picaferaj III i glazbenim filmom Slavuj, svojevrsnom odom lokalnom trubaduru.
Simpatičan je dokumentarac Čekanje Lare Lalić; iz jednog kadra prikazuje svakodnevnu situaciju na trgu. Redateljica koncentriranim promatranjem, prvo jednog lika, zatim drugog i ustrajnim snimanjem na kraju bilježi neočekivani događaj.
Vizualno dojmljiv video esej Tonča Kranjčevića Batalića Fantazmagorično ovdje kreira narativ spojem kretnji ruku na ekranu i ulomka teorijskog teksta Didera Eribona u offu.
Osim filmova, u glavnom smo programu imali priliku vidjeti i nekoliko zanimljivih spotova: kolaž Andree Boljat (alter ego Bea Bou) erotskih filmova iz prošlog stoljeća korištenih kao found footage materijal za ROLO; Rino Barbir snimao je za m.o.r.t.; Toni Mijač za Anu Opačak; a Duje Kundić za Lado.
Od radova van glavnog programa izdvojila bih Između redaka Stefana Knezovića koji karikira psihološku pozadinu romantičnih odnosa. Iskoristivši metaforički potencijal kronotopa ceste, ironijski prikazuje put od upoznavanja mladića i djevojke na rivi do prvog sudara smještenog na ironični locus amoenus, piknik na sikama.
Luce već spomenutog autora Jadrana Parunova tematizira zlostavljanje u obitelji čije posljedice film prikazuje kroz autodestruktivna ponašanja karizmatične glavne junakinje.
U Ovčicama Ive Gavrilović, prikazuje se zasljepljujuća svjetlost ljetnog Sunca, jedini pokret su glave koje se njišu u ritmu valova kao u beskonačnom kotlu, plavo mora tek je naznačeno, a prekrasan senzorički dojam kvari tek odustajanje od potpune apstrakcije, kadar starčeve ruke.
Julio Juraga za humoristični dokumentarac Ljepokrili admiral pronalazi osebujnog sugovornika, a montažnim postupcima ostvaruje ironijski odmak i komentar teme.
Roman se Ruodi ove godine predstavio s čak tri rada. Susret govori o čovjeku koji od svog anđela smrti pokušava pobjeći iz Splita u Sv. Kajo, mjesto udaljeno čitavih nekoliko kilometara, no na kraju mu se ipak prepušta. Zanimljiva je personifikacija čitave postave momčadi stolnog nogometa kroz lamentacije igrača u petominutnom Zagrijavanju istog autora. U eksperimentalnom Backwords u limitiranom prostoru pronalazi 30 različitih kadrova, po jedan za svako slovo abecede.
Poetski video Zsuzsanne Simits 1990 kadrovima prirode nas uvodi u neobičan svijet lirske junakinje.
Čak četiri dokumentarca Tine Ljubenkov imali smo priliku pogledati u Sobi Lare Croft. U filmu Peter Connelly – Symphony of Revelation, ujedno i jedinom dugometražnom filmu na ovogodišnjoj Smotri, autorica kroz intervju s autorom glazbe za videoigru Tomb Rider i kadrove „Lare Croft” donosi priču o procesu i uvjetima stvaranja i snimanja glazbe te procesu aranžiranja za nosač zvuka. Murti Schofield – Beyond the Story, govori o procesu kreiranja narativa Tomb Ridera. U oba filma saznajemo o izvorima inspiracije autora, suradnji s ostalim članovima tima i vlastitim kreativnim procesima. I Connelly i Schofield naglašavaju kako je proces stvaranja za igru prostor apsolutne kreativne slobode, kako za kompozitora, tako i za pisca priče. U Peter Connelly @ Derby Cathedral, Connelly na orguljama izvodi svoju poznatu skladbu iz Tomb Ridera, a u Making of Beyond the Darknes, fan music kompozitor, Dean Kopri, govori o inspiraciji glazbom Tomb Ridera i stvaranju skladbe za album.
Filmovi su u posljednje dvije godine nastajali kroz brojne suradnje, koprodukcije i radionice.
Edukativni program bio je bogat, a odvijao se kroz teorijsko-praktične radionice. Radionice montaže Dragana Đokića, radionica snimanja i vizualnog pripovijedanja, te radionica eksperimentalnog filma Borisa Poljaka, zatim radionica dokumentarnog filma Tonća Gaćine, i radionica hibridnog filma Igora Bezinovića održavaju se svake godine.
Kroz radionicu s Klesarskom školom Pučišća učenici su uz mentore producirali tri izvrsna promotivna videa kako bi prezentirali svoj rad. Učenici Prve gimnazije Split zabilježili su radove koje su proizveli za učeničko natjecanje.
Dvije međunarodne radionice kamere i režije “Enigmatic Images with Fred Kelemen” održane se u travnju 2020. i kolovozu 2021. s polaznicima iz različitih dijelova svijeta i Hrvatske. Regionalni rezidencijalni program “Svi su nam gradovi jednaki” u organizaciji Vedrana Šuvara i Kinokluba Zagreb na kojem su selektirani autori tijekom tjedan dana trajanja radionice snimili film, održan je u listopadu 2021. Seminar “The process of filmmaking – shaping ideas through film” s fokusom na razvijanje interpretativnog aparata sudionika pod vodstvom Manela Rage i Sunčice Fradelić održan je u srpnju i kolovozu 2021. godine, a radionica “Od skripta do kamere” pod vodstvom Pilar Palomero u siječnju 2020. godine.
Velik broj radionica rezultirao je velikim brojem sudionika i filmova. Projekcije u sveukupnom trajanju od gotovo 10 sati programirali su autorica i predsjednica kluba, Sunčica Fradelić i redatelj i producent Ivan Perić. Sveukupno su prikazana pedeset i četiri rada u pet prikazivačkih blokova.
Marina Barun
Fotografije: Dragutin Andrić i Tina Ljubenkov
—-
Ovogodišnje izdanje Smotre održalo se uz podršku Multimedijalnog kulturnog centra Split i Platforme Doma mladih. Rad Kino kluba podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Zaklada Kltura nova, Grad Split, Društvo hrvatskih filmskih redatelja i Hrvatski audiovizualni centar. Filmovi su osim u produkciji Kino kluba Split nastajali u koprodukcijama s UMAS-om, ADU-om, Kinoklubom Zagreb i udrugom Blank_filmski inkubator.