Zatvori članak
Događanja

Projekcija: Svetlana Baskova – Golova (Glava; 2004)

U petak 29.03. u 20:30 u projekcijskoj sali Kino kluba Split možete prisustvovati drugoj, zaključnoj projekciji iz katkog dvotjednog ciklusa filmova postsovjetske ruske underground redateljice, društvene aktivistice i radikalne feministkinje Svetlane Baskove (1965). Biti će prikazan film Golova (Glava; 2004), nadrealna socijalna satira ili, sukladnije efektu na gledatelje: kvazigotička sf horror komedija.

 

Svetlana Baskova – Golova

 

Dekapitirana glava kao temeljni motiv filma Golova (Glava; 2004) Svetlane Baskove zahvaljujući održavanju na životu neovisno o tijelu premeće se u nadrealistički subjekt koji je zahvaljujući narativno-montažnoj filmskoj sintezi konvergentan retroaktivnoj komunističkoj pošlosti zemlje. “Prazna” Glava, kao efektna metafora stanja svijesti nekadašnjih sovjetskih vladajućih struktura i univerzalno političko opravdanje za neprestanu pljačku tzv. narodne imovine, nakon što je robusni kriminalac pronađe u polomljenom pruću čekajući kurira uz prljavu riječnu obalu, za tili čas se iznova premetne u agilnu “šuplju tikvu” koja, kao i prije demokatskih promjena, ne služi ničemu osim zabavljanju nove generacije zločinaca. Kao redateljica i snimateljica filma, te uz Sergeia Pakhomova (1966), moskovskog rock glazbenika i glumca, koautorica scenarija, Baskova je nositelje dramske radnje filma ustrojila po vlastitoj predodžbi suvremenih ruskih mafijaša koji u situaciji relativnog bezvlašća otfikarenu glavu tretiraju kao podložnu im državnu, rusku vlast, što je odmah s početka dodatno naglašeno i surovom scenom glavinog sisanja penisa goteskonom ponalazaču (uzgred: film se ne preporučuje maloljetnoj publici). Internacionalna publika tijekom premijenih festivalskih prikazivanja dovela je ovaj neobični sineatski pojekt u vezu s klasicima ruske filmske avangade dvadesetih i tidesetih godina prošlog stoljeća. No, za razliku od arhivskih filmova u režiji Grigoria Aleksandrova (1903-1983), Borisa Barneta (1902-1965), Leva Kuleshova (1899-1970) ili Yakova Protazanova (1881-1945), specifičan katran-crni humor Svetlane Baskove radikalnije prikriva osobni ironijski odmak od životne situacije utemeljene na ruskom džavljanstvu i svakodnevnom participiranju u društvenim pocesima. Moralno-psihološko suodnošenje između Glave i njenog goropadnog gospodara pouzdan je kotač zamašnjak filmske dramaturgije (Glava se povremeno nenametljivo i u strahu javlja kao nagovjestitelj iskušenja i opasnosti pred kojima se nalaze dezorganizirani bizarni ruski kriminalci). Simbolično negativno dokidanje socijalne neuralgije postsovjetskog društvenog stanja koje pezentira uboga Glava cinični je scenski krešendo filma odrađen u okviru perforirane bogomolje. U glavnim ulogama nastupaju Leonid Mashinsky, Alexander Maslaev, Alexander Mironov i Sergey Pakhomov koji su dio castinga i većine ostalih filmova Svetlane Baskove. Uz autoricu poducenti filma su Pavel Labazov i Vladimir Zubkov. Kompletnu filmografiju Svetlane Baskove čine filmovi:

Za Marksa… (2012)

Odno reshenie – soprotivlenie  (2011)

Motsart (2006)

Golova (2004)

Pyat butylok vodki (2001)

The Green Elephant (1999)

Kokki – begushchiy doktor (1998)

 

Trajanje: 88 minuta

Država: Rusija

Jezik: ruski (engleski titlovi)

Ttehnika: crno-bijelo/kolor

 

Napominjemo kako će idućeg tjedna, zbog održavanja godišnje klupske revije na koju ste također pozvani, ciklus filmova vezanih uz sineatski tretman fenomena blasfemije (mimo vjerskih tumačenja) otpočeti prvom pojekcijom u nedjelju 07.04. u 20:30. Ciklus objedinjuje filmove:

07.04.2019.     Kenneth Anger – Inauguration of the Pleasure Dome (1954)

Lionel Soukaz – Ixe (1980)

12.04.2019.     Silvano Agosti – Nel più alto dei cieli (1977)

19.04.2019.     Nigel Wingrove – Visions of Ecstasy (1989)

Renzo Schraner – Allah (1967)

Rozz Williams & Nico B. – Pig (1998)

Wim van der Linden – Rape (1966)

 

SVETLANA BASKOVA – ČISTA ŽENA PRLJAVE KINEMATOGRAFIJE

 

Svetlana Yurievna Baskova (1965), moskovljanka s diplomom arhitektonskog instituta jedna je od najznačajnijih predstavnika postunitarne ruske umjetničke avangarde (slikarica, filmska redateljica i scenaristtica), socio-kulturna povokatorica u potrazi za “novom sovjetskom kinematografijom” na tragu materijalističke Marxove filozofije, te radikalna feministkinja. Urednica je monografije “Devyanostye ot pervogo litsa” (Devedesete iz prvoga lica; 2015) u kojoj su svoje viđenje nove ruske alternativne scene u vremenu demokratskih tenzija naznačili, uz samu Baskovu, i ostali značajniji predstavnici perioda kao što su (Svetlanin partner) Anatoly Osmolovsky, Oleg Mavromatti, Dmitry Pimenov, Alexander Brener i Sergey Kudryavtsev. Prvi film Baskova je ealiziala 1998. Radilo se o horror komediji “Kokki – begushchiy doktor” (Kokki – pobjegli liječnik) u kojoj su nastupili mnogi poznati ruski umjetnici postmodernisti (Sergey Pakhomov, Aleksandr Maslaev, Imperator Wawa, Alyona Martynova, Aleksey Tkachenko i Sergey Salnikov Jr.). Uslijedio je Zelyonyy slonik (Zeleni slonić; 1999) Svetlanin najpoznatiji uradak koji je zavrijedio nezahvalnu etiketu “najprljavijeg filmskog projekta milenija”, te urednike IMDB portala naveo da mu pripišu rekordnu 131 ključnu sintagmu među kojima se ističu pojmovi poput brutality, sadism darkness, coprophilia, coprophagia, death, defecation, insanity, loss of humanity, sodomy, amorality, madness, perversion, scatology… što dovoljno govori o prirodi toga kontroverznog projekta kojeg u organizaciji Kino kluba Split možete pogledati u petak 22. ožujka u 20:30. Nakon Zelenog slonića Baskova je režirala još šest filmova na istim produkcijskim osnovama: Pyat butylok vodki (Pet boca votke; 2001), kvazigotička sf horror komedija Golova (Glava; 2004) koji će u Kino klubu Split biti prikazan 29. ožujka u 20:30, Motsart (Mozart; 2006), Odno reshenie – soprotivlenie (Jedino rješenje – otpor; 2011) i Za Marksa… (2012) koji je hrvatsku premijeru imao u sklopu programa zagebačkog Subverzive film festivala 2013. Svetlana Baskova je i dalje iznimno aktivna na moskovskoj nezavisnoj umjetničkoj sceni, a svoj budući filmski projekt najavljuje kao produkt pokrenute fundacijske platforme koja joj se nametnula kao optimalno rješenje u situaciji otežane održivosti alternativne sineatske proizvodnje u današnjoj Rusiji. Uz tragično stradalog Yevgenya Yufita (1961-2016) čiji smo ciklu filmova u Kino klubu prezentirali tijekom prosinca 2010. Svetlana Yurievna Baskova vjeojatno je najzačajnija predstavnica nove autorske eksperimentalne filmske trase u širem okviru postsovjetske ruske kinematografije. U produžetku donosimo (u prijevodu) Q&A sa Svetlanom Baskovom koji je agilmi službeni filmski kritičar Belinskig filmskog festivala Mars Yupilami odradio tijekom kartke pauze između festivalskih prokecija 2003.godine:

Objasnite svoju kinematografiju u jednoj rečenici:

Mogu li kazati da smo svi ista vrsta, vlasnici tvornica i svi mi ostali?

Koji je Vas osnovni motiv za rad?

Sramotna realnost današnje Rusije.

Koji bi bio alternativni naziv za Vaš film “Za Marxa…”

Nema moguće altenative. Funkcionira samo kao Za Marxa!

Koja je Vaša omiljena scena u tom filmu?

Scena na kontrolnoj točki. Nekako sam postigla da istaknem sve elemente koji be brinu, i ti n na ekstremno fokusiran i prcizan način. Ta scena je neka vrsta mog filmskog manifesta, kako politički, tako i estetski.

Zašto snimate filmove?

To je dio mog života!

Da niste, što biste radili?

Bila bih školska učiteljica.

Definirajte doba film.

Whoopee!

Koja je najgora uvreda koju ste dobili?

Nitko me ne može uvrijediti. Zrela sam osoba.

Digital ili celuloid?

Digitalna tehnika mi omogućuje da radim s osobnim sredstvima; tako mogu progovoriti.

Najiritantniji tred u okviru suvremene kinematografije?

Taj trend star je već 20 godina – snimati po ispravnim hollywoodskim pravilima.

Vaš omiljeni film iz pošle dekade?

Tideland;  Terry Gilliam (2005).

(Za opširniju varijantu ovog interviewa posjetite adresu: http://www.exberliner.com/whats-on/film/berlinale-interview-svetlana-baskova/

Svetlana Baskova posljednjih nekoliko godina obnaša dužnost ravnateljice Instituta Baza u Moswkvi (http://www.bazaeducation.ru/). Institut je pod rektorstvom Anatolija Osmolovskog, kipara i jedog od osnivača moskovskog akcionizma tijekom 1990-ih, o čijem je kompleksnom djelovanju zainteresirane nedavno iscpno izvijestio dvojezični hrvatsko-ruski kulturni web portal naziva Russia Beyond: https://hr.rbth.com/arts/83989-lude-akcije-ruskih-umjetnika.

U sklopu kratkog dvotjednog ciklusa filmova Svetlane Baskove Kino klub Split je objedinio filmove:

22.03.2019.     Svetlana Baskova – Zelyonyy slonik (1999)

29.03.2019.     Svetlana Baskova – Golova (2004)

(http://baskova.com/filmframes)

 

Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, namijenjene članovima i ostalim zainteresiranima, ulaz je besplatan, svi su dobrodošli.

Za Kino klub Split:

Darko Duilo