Zatvori članak
Događanja Edu

Radikalne geste: dvodnevni diskurzivni program s Tanjom Vrvilo i Kumjanom Novakovom

27. 4. 2023.

U sklopu programa Radikalne geste u organizaciji Kino kluba Split, Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma i Pravo Ljudski Film Festivala, 5. i 6. svibnja u 20 sati, svi zainteresirani mogu prisustvovati filmskim projekcijama i diskusijama koje će moderirati filmologinja Tanja Vrvilo. Programu će prisustvovati i autorica filma Uznemirena zemlja (Disturbed Earth), Kumjana Novakova, te voditeljica međunarodnih i specijaliziranih programa Kino kluba Split, Sunčica Fradelić.

Prvog dana programa, 5. svibnja, održat će se projekcija dokumentarnog filma Disturbed Earth (2021) autora Kumjane Novakove i Guillerma Carreras-Candia. Nakon odgledanog filma slijedi diskurzivni dio.

Drugog dana programa, 6. svibnja, program počinje kratkim uvodom, a nakon projekcije filma Vitalina Varela (2019) Pedra Coste Tanja Vrvilo će održati predavanje o filmu i diskusiju s posjetiteljima.

Program je besplatan i otvoren za građanstvo.

—- 

Disturbed Earth filmski je osvrt na masakr u Srebrenici i njegove današnje odjeke. Baveći se ostacima genocida iz 1995., u kojemu je više od 8000 ljudi ubijeno u 12 dana, film je posveta odlučnoj upornosti ljudskog duha i njegovoj sposobnosti da izdrži najužasnije okolnosti. Prostor u tišini gdje je prošlost uhvatila sadašnjost. Preuzimajući, sloj po sloj, kolektivna bol ulazi u krajolik, prostor, grad. Na kraju, ulazi u nas. Srebrenica postaje aktualnost i naša vlastita stvarnost.

Kumjana Novakova rođena je u Makedoniji, radi na polju filma i audiovizualne umjetnosti od 2006. godine. Suosnivačica je festivala Pravo Ljudski Film Festival u Sarajevu, djeluje kao njegova glavna kustosica i direktorica. Vodila je Filmski odjel Muzeja suvremene umjetnosti u Skoplju kao filmska kustosica 3 godine, od sredine 2018. do sredine 2021. godine. Radi kao izvanredna profesorica na Odsjeku za dokumentarnu književnost ESCAC-a u Barcelonu, a ranije je predavala na Béla Tarr’s film.factory u Sarajevu. Živi između Sarajeva i Skoplja.

Guillermo Carreras-Candi je kreativni izvršni i nezavisni filmaš koji živi u Barceloni. Prije nego li je diplomirao na katalonskom filmskom sveučilištu (ESCAC-UB) gdje je specijalizirao dokumentarni film, studirao je povijest i zvuk. Na području Balkana snimio je diplomski film Tragovi (2010.) i video izložbu Eho Tragova (2011.). Potom i dokumentarne filmove SK 2014 (2014) i When Clouds Burst (2014), oba u korežiji s Kumjanom Novakovom, jednako kao i njihov prvi zajednički dugometražni igrani film Disturbed Earth (2021). Svoj rad predstavio je na festivalima kao što su DokLeipzig, Sarajevo Film Festival, Dokfest Munchen ili Documenta Madrid. Paralelno je radio kao Content & Creative Executive na online novim medijima i digitalnim platformama u Španjolskoj, SAD-u i Francuskoj kao što su PlayGround, Domestika i trenutno na Welcome to the Jungle.

—-

Nakon 40 godina iščekivanja suprugovog poziva u bolji život Vitalina Varela dolazi sa Zelenortskog otočja u Portugal suočiti se s njegovom smrću i bespovratno preuzeti sudbinu zajednice imigrantskih radnika. Umjesto toga, Pedro Costa s Vitalinom Varelom osvjetljava njezinu ispovijest filmom do krajnjeg usijanja. Svi tekstovi proizlaze iz njezina prisjećanja tvoreći usmeni zapis filma. Njezina je filmska priča započela s ranijim filmom Konj novac (Cavalo dinheiro), a sažima tri desetljeća autorova rada s egzilskom zajednicom s Kapverdskih otoka i zajedničku žudnju za stvaranjem filmskog arhiva njihova imigrantskog života u susjedstvu Lisabona, Fontaínhasu koji više ne postoji.

Politika i ekonomija rada zrcali se u njegovoj estetici rizika. Poput urlika, pojavljuju se i nestaju u nadzemnim katakombama, mračnim prolazima, zakutcima, zazidanim crnim odajama. Detalji tijela i lica ulaze u trakove svjetla koji se šire kroz prozore, kamene raspukline, zrcale metalne plohe, vatrene iskre, plamen voštanice. Njihov šapat nečujniji je od zvuka njihova svijeta. U pohvalu sjenama od zemlje do neba, zatočenih osobnim i zajedničkim ženskim imenom, film Pedra Coste Vitalina Varela (2019) egzorcira unutarnje sjene nedokučivog i neutješno odsutnog, slijedeći sjene ljudskosti filmskog stoljeća. (Tanja Vrvilo)

Zahvaljujemo Pedru Costi na filmu.

—-

Tanja Vrvilo je izvedbena umjetnica, filmologinja i filmska kustosica čiji rad povezuje radikalne umjetničke prakse i obrazovanje s posebnim zanimanjem za politike estetike, filmske avangarde i japanski film. Koautorica je i izvođačica u brojnim multimedijalnim izvedbama s vizualnim umjetnikom i performerom DB Indošem i Kućom ekstremnog muzičkog kazališta. Autorica je i kustosica Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma, međunarodnog festivala o politikama filmskog kustostva, koji je pokrenula 2007. u Zagrebu. Vodila je dodiplomski studij filma i predavala na filmskoj akademiji film.factory Béle Tarra u Sarajevu, predaje na Odsjeku za Film i video na Umjetničkoj akademiji u Splitu.

Pedro Costa, portugalski filmski umjetnik, jedan je od najistaknutijih autora svjetske povijesti filma čiji filmski i vizualni rad otkriva i potiče opsesivno posvećenje moći filmskih slika i protagonistima filmskih života. Studirao je povijest i diplomirao na lisabonskoj Escola Superior de Teatro e Cinema. Autor je ciklusa u nastajanju – dugometražnih i kratkometražnih filmova o egzilskoj zajednici Zelenortskog otočja iz lisabonskog predgrađa Fontaínhas koji pretapaju granice poetske dokumentarnosti i magične fikcije, istodobno bilježeći žudnju za stvaranjem filma o ljudima koji nedostaju i zajedničkom radu na nevidljivom autonomnom arhivu imigrantske zajednice. Politika njegove estetike duboko je utemeljena na obostranoj žudnji i povjerenju protagonista-radnika u potrazi za radom i filmaša da zajednički rade na filmskoj medijaciji njihova postojanja. Stoga, siromašne slike Pedra Coste istančanom filmskom likovnošću i suštinskom glumstvenom ekspresivnošću pronađenih ljudi postaju ekstremno vrijedne u povijesti filma i svijeta. Njegov rad povezuje pomno iščitavanje povijesti filma sa suvremenim dispozitivima vizualne i izvedbene umjetnosti, jedan je od filmskih umjetnika koji često promišljaju svoj rad u kontekstu suvremene umjetnosti (Witte de With – Centar za suvremenu umjetnost, Tate Modern, Centre Pompidou, Hara Muzej suvremene umjetnosti – Tokio, La Virreina Centre de la Imatge – Barcelona).

Za svoj iznimni rad višestruko je nagrađivan, najnoviji film Vitalina Varela nagrađen je na Locarnu Zlatnim leopardom za najbolji film i protagonistica Vitalina Varela je osvojila Leoparda za najbolju glumicu, a Pedro Costa je na Locarnu nagrađen i za prethodni film Konj novac za najbolju režiju.

Filmografija: Krv (O sangue, 1989.), Kuća od lave (Casa de lava, 1994.), Kosti (Ossos, 1997.), U Vandinoj sobi (No quarto da Vanda, 2000.), Gdje se skriva tvoj osmijeh? (Onde jaz o teu sorriso?, 2001.), Marširajuća mladost (Juventude em marcha, 2006.), Šest bagatela (Seis bagatela, 2006.), Lovci na zečeve (The Rabbit Hunters, 2007.), Tarrafal (2007.), Ne mijenjaj ništa (Ne change rien, 2009.), Naš čovjek (O nosso homem, 2010.), Slatki egzorcist (Lamento da vida jovem, 2012.), Konj novac (Cavalo dinheiro, 2014.), Vitalina Varela (2019.)

—-

Rad Kino kluba Split podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Hrvatski audiovizualni centar, Grad Split, DHFR i Zaklada Kultura nova.