21. 04. 2021
U kvadrat: prikazuju se filmovi Ivana Martinca, Maria Papića, Gabrielea Rossija i Isabel Pérez del Pulgar
U četvrtak, 22. travnja s početkom u 20.30 sati u sklopu diskurzivnog programa U kvadrat u Kino klubu Split prikazuju se filmovi Mrtvi dan (1965) Ivana Martinca; Staklene oči (2015) Maria Papića; I was where I was (2021) Gabrielea Rossija i Retorno (2019) Isabel Pérez del Pulgar.
Program je posvećen različitim autorskim pristupima u prikazima nestalnosti ljudskog života i prirode.
Program je javan i ulaz slobodan ali je zbog ograničenog broja posjetitelja potrebna prijava putem online obrasca.
O filmovima:
U filmu Mrtvi dan (1965) Martinac se vraća dokumentarističkom opažanju Splita. Kontrastiranjem tmurnog, kišovitog grada sa živosti provincijalnog sajma i njegovih prodavača stvara se prostor za novo poetično tumačenje prikazanog sadržaja koje proizlazi iz Martinčevog montažnog i redateljskog pristupa; za Martinca je film medij čija je suštinska kvaliteta sposobnost prikaza transformacije protoka vremena, ciklični prelazak života u smrt. Martinčevi se protagonisti (među kojima je i klupski kolega Lordan Zafranović), kroz prepun gradski trg kreću poput utvara otkrivajući autorov fatalistički senzibilitet.
Mario Papić također koristi grad kao medij snimajući njegove odraze u zrcalu. Staklene oči (2015) eksperimentalni je film u kojem zagrebačke ulice slikaju sliku sebe samih na staklima i izlozima u kojima gledamo izobličene ljudske figure koje se pojavljuju i nestaju.
Gabriele Rossi sudjeluje po drugi puta u programu s kratkim eksperimentalnim filmom I was where I was (2021) o izgubljenosti i ponovnom pronalasku pravog puta.
Isabel Pérez del Pulgar kao inspiraciju za svoj eksperimentalni film Retorno (2019) navodi sliku Monah na obali njemačkog slikara Caspara Davida Friedricha. Kao i Friedrichova figura, protagonist filma se suočava sa prirodnom silom koja prijeti njegovoj egzistenciji.
O autorima:
Ivan Martinac (1938-2005), bio je arhitekt, pjesnik i filmski stvaraoc. Od 1958. pisao je pjesme i scenarije, od 1959. montirao, a od 1960. režirao. Svojim povratkom u Split sa studija arhitekture u Beogradu donio je alternativno sagledavanje, koherentno stajalište o filmu kao mediju, živom organizmu s vlastitim zakonitostima i jedinstveno promišljanje uobličeno u vlastiti teorijski diskurs. Martinčev utjecaj, ulogu i značaj danas potvrđuju mnogi autori. Uz pomoć filmskih opservacija o formi – snazi pikštele ili zaljepka i sadržaju – traganju za metafizičkim, lamentacijama o čistoći kadra, ostali autori se uspijevaju osloboditi predrasuda konvencionalnog filmskog žurnalizma, do tada prisutnog među splitskim kino amaterima, i izgraditi poetski i umjetnički koncipirane filmove. Preko dvadeset godina predavao je na filmskom tečaju Kino kluba Split, a tri su mu izraza bila bitna u objašnjavanju strukture cijelog filma – intenzitetna montaža, filmski “kardiogram” i “toplina” kadra. Iz tog perioda seže pojam Splitske škole filma. Realizirao je 71 kratkometražni film, te objavio 12 knjiga. Proglašen je majstorom amaterskog (neprofesijskog) filma 1964.
Mario Papić je autor dvadesetak dokumentarnih i eksperimentalnih filmova koji su prikazivani i nagrađivani na domaćim i međunarodnim festivalima. Član je Kinokluba Zagreb.
Gabriele Rossi je umjetnik podrijetlom iz Italije, a zadnjih desetak godina živi i radi u Parizu. U početku se bavio slikarstvom, a za film se počeo zanimati prije dvije godine kada je na poklon dobio analognu 8 mm kameru.
Isabel Pérez del Pulgar je multidisciplinarana umjetnica iz Španjolske koju zanima eksperimentiranje sa različitim medijima s ciljem vizualizacije i promišljanja ljudske prirode.
Programom U kvadrat usporedno se prikazuju filmovi članova kluba iz povijesti, eksperimentalnog filma, recentne klupske produkcije te suvremenih autora koji djeluju u sličnim produkcijskim uvjetima diljem svijeta. Zainteresirani posjetitelji mogu se informirati o programima i radu Kino kluba Split. Moderator je Zlatko Galić.
Rad Kino kluba Split podržavaju Hrvatski audiovizualni centar, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, Grad Split i Zaklada Kultura nova.