Petra Belc i Sonja Leboš predstavljaju filmove Mihovila Pansinija i Valie EXPORT: “Je li ovo uopće film?”
27. 09. 2023
U Dubrovniku, Korčuli i Splitu od 3. do 7. listopada održavat će se filmski program „Je li ovo uopće film?“, kojim će se ujedno u Korčuli lansirati prva po redu manifestacija „Pansinijevi dani“. Ovaj filmski program kurirala je filmologinja Petra Belc Krnjaić, dr.sc., na poziv kulturne antropologinje Sonje Leboš (Udruga za interdisciplinarna i interkulturalna istraživanja), a diskurzivno povezuje Mihovila Pansinija, otorinolaringologa i tvorca koncepta antifilma, značajnog hrvatskog filmskog eksperimentatora, rođenog Korčulanina, i Valie EXPORT, jednu od najvažnijih suvremenih umjetnica njemačkog govornog područja, čija se velika retrospektiva upravo održava u čuvenoj Albertini, bečkom muzeju koji spada u centralna mjesta prezentacije europske i svjetske kulture.
U Kino klubu Split program će se održati 7. listopada s početkom u 20 sati. Ulaz je slobodan.
“Je li ovo uopće film?”
Prošireni film kao kino-akcija: višeslojnost geste u novomedijskoj umjetnosti celuloida
Izbor filmskog programa i uvodno predavanje na hrvatskom održat će Petra Belc Krnjaić, a slijedi i Q&A sesija na engleskom s Geraldom Weberom, zamjenikom direktora i ključnim logističarem produkcijsko-distribucijske kuće sixpack films iz Beča koja se bavi promocijom eksperimentalnog filma. Događanje će moderirati Sonja Leboš.
Interrupted line (Prekinuta linija), 1971-72, 6′
Raumsehen und Raumhören (Prostor-Gledanje, Prostor-Slušanje), 1973-74, 6′
Adjungierte Dislokationen (Spojene dislokacije), 1973, 10′
Piove, 1959, 6′
Scusa Signorina, 1963, 5′
K3 ili čisto nebo bez oblaka, 1963, 3′
Dvorište, 1963, 12′
“Nije film medij pomoću kojeg se autor mora izraziti. Još ga uvijek nismo potpuno oslobodili“, rekao je Mihovil Pansini 1963. godine na Savjetovanju o eksperimentalnom filmu u zagrebačkom SC-u, teoretizirajući antifilm svojim radovima Scusa Signorina, Dvorište i K3 ili čisto nebo bez oblaka (1963). Deset godina kasnije austrijska umjetnica VALIE EXPORT snima svoj teorijski film Adjungierte Dislokationen (1973), čija forma kao da se temelji na predlošku iznesenom u Knjizi GEFF-a (1963/67), ulazeći tako i u nehotičan dijalog s Pansinijevim idejama o primjeni filmske tehnologije u znanstveno-istraživačkom kontekstu. Kamera ovdje više nije sredstvo izražavanja već je, zajedno s tijelom, dispozitiv koji autorima omogućuje da misle vizualno – da misle kameru (dakle o kameri), i kroz kameru. Komparativna analiza filmova Scusa Signorina i Adjungierte Dislokationen poslužiti će kao uvod u nekoliko istraživačkih cjelina koje povezuju ovo dvoje autora, a koje (1) se kreću oko odnosa bioloških i mehaničkih elemenata u konstrukciji filmske stvarnosti, vremena i prostora; (2) postuliraju kategoriju proširenog i mašinskog filma kao alata-metode za razmišljanje; (3) promišljaju pojedine aspekte austrijskog i jugoslavenskog eksperimentalnog filma kao važnih povijesnih (neo)avangardnih procesa.” (Petra Belc)
nova, Gradskog ureda za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo Grada Zagreba i Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva kroz program Centri znanja.


