NAJAVA PROGRAMA 27. SPLITSKOG FILMSKOG FESTIVALA
24. 08. 2022
27. izdanje Splitskog filmskog festivala, najstarije filmske/medijske manifestacije utemeljene u Hrvatskoj, održat će se od 1. – 9. rujna. Publika će moći vidjeti filmove sa svih kontinenata, redom hrvatske premijere, neke europske i bar jedna svjetska, birane ne po nagradama na svjetskim festivalima, već po izvrsnosti, pa se događa da je dosta odabranih filmova bilo prikazano na brojnim poznatim festivalima. Festival je odvijek težio novitetima, a ove se godine posebno izdavaja oddrugih zbog svoje kulturne i žanrovske raznolikosti. Većina ponuđenih filmova, mahom mlađih redatelja, bavi se pitanjima identiteta današnje mladosti, sve što se događa danas oko nas
prelama se kroz svijest pojedinca, tako da Gauguinov natpis na slici Doù Venons Nous / Que Sommes Nous / Où Allons Nous dijelom odgovara temi festivala tko sam? kamo idem? / who am i? where am i going?
Uz međunarodne konkurencije dugometražnih i kratkometražnih filmova tu su paralelni programi Forum, Frame Extended, Hrvatski film, te Posebni program.
Zadovoljstvo nam je istaknuti da je sve više žena redateljica na filmu, neke od njihovih filmova vidjet ćemo na festivalu. Konkurenciju dugometražnih filmova čini 8 međunarodnih naslova: Babysitter, redateljice Monike Chokri, francusko-kanadska komedija kojom će se otvoriti ovogodišnji festival. Peter Brunner pronalazi inspiraciju za film Luzifer (Lucifer) u istinitoj priči o jednom egzorcizmu. Iranska redateljica Faezeh Azizkhani predstavlja film Malakh (Skakavac), priču o četrdesetogodišnjoj Hanieh koja zbog siromaštva svoj polu-autobiografski scenarij prodaje prijateljici kako bi ga pretvorila u film. Mi vacio y yo (Moja praznina i ja), redatelja Adriana Silvestra, tematizira transseksualnost, tranzicije i način na koji pronalazimo svoje mjesto u svijetu. Denis Côté režira priču o tri žene koje se bore sa vlastitim demonima pod nazivom Un été comme ça (Ljeto kao ovo). Japansko-francuska produkcija Yamabuki, redatelja Juichira Yamasakija, prati nekoliko mještana planinskog gradića Maniwa na zapadu Japana. Li Ruijun, u svom filmu Yin ru chen yan (Povratak u prah), tematizira ruralni život, nedaće i nadu bračnog para Ma i Cao. Žanrovsku raznolikost potvrđuje i film Шtypm (Napad), redatelja Adilkana Yerzhanova, kazakhstansko-ruska produkcija koja se bavi talačkom situacijom u seoskoj školi gradića Karatasa.
U međunarodnoj konkurenciji kratkometražnog filma prikazat će se 24 filma, u kojoj je jedini hrvatski predstavnik Vladislav Kneževeić s filmom Aqualia.
Filmove u obje konkurencije ocjenjuju međunarodni žiriji. U kategoriji Hrvatskog filma, dva su dugometražna; nakon Pule splitska publika vidjet će Illyricvm prvijenac Simona Bogojevića Naratha, u kojem pratimo arhaičan i emotivan svijet začudnih, brutalnih zakona i običaja, sličniji našem suvremenom svijetu nego što bismo to očekivali u prvi mah. Drugi, eksperimentalni dugi film Nicole Hewitt Žene minorne spekulcije istražuje kako stvarni i nestvarni objekti materijalne kulture prozivode rodno obilježene interpretacije, kolizije i halucinatorne aranžmane povijesti. U istom segmentu prikazivati će se i 6 hrvatskih filmova, koji do sada nisu prikazani u Splitu.
U segmentu Forum prikazat će se peruanski film Al Oriente redatelja Jose Maria Avilesa, Dioses de Mexico (Bogovi Meksika), talijansko-američkog redatelja Helmuta Dosantosa, te film Garderie Nocturne (Noćni vrtić) redatelja Mamounija Sanoua iz Burkine Faso.
Frame Extended donosi tri dugometražna filma: Ubojstvo eunuha Khana iranskog redatelja Abeda Abesta, Beatrix austrijskih redateljica Molene Czernovsky i Lilith Kraxner, i na kraju Magdala francuskog redatelja Damiena Manivela. Uz mnoštvo filmova koji će biti prikazani na Splitskom filmskom festivalu, posjetitelji će moći vidjeti radove u Posebnom programu: Arido Taurajo i umjetnost virtualnog i strojnog svijeta Jamesa Morgana, vješto spajajući nove i stare vizualne zanate kako bi stvorio novu virtualnu ariju, Retrospektivu kratkih filmova Dalibora Barića, i Program studentskih filmova akademija i sveučilišta sa svih strana svijeta, gdje svoje mjesto pronalazi i splitski UMAS, čiji je ovogodišnji predstvanik Ivan Trpimir Lozić sa svojim kratkim filmom Kasni Check-Out.
Dobitnik Posebna nagrade festivala 2020. Carlos Reygadas, koji zbog poznatih razloga nije mogao preuzeti nagradu prošle dvije pandemijsjke godine, trebao je doći
u Split ove godine, međutim upravo snima film u terminu festivala. Od inozemnih gostiju veselimo se dolasku španjolskog redatelja Adriana Silvestra, talijansko – američkog Helmuta Dosantosa, japanskog producenta Terutara Osane, očekuje se još potvrda nagovještenih dolazaka.
Više na splitfilmfestival.com





