Osvrt: Radionica eksperimentalnog filma Damira Čučića i Borisa Poljaka
25. 4. 2023.
Radionica eksperimentalnog filma pod mentorstvom Damira Čučića i Borisa Poljaka održala se u organizaciji Kino kluba Split u dva bloka u periodu od 2. do 13. travnja 2023. godine. Prvi i teorijski dio radionice polazilo je devetnaest polaznika i polaznica nakon čega je za drugi i praktični dio radionice zbog ograničenih tehničkih uvjeta odabrano njih osam.
Teorijski dio popratilo je trodnevno predavanje mentora Borisa Poljaka o početcima i razvoju eksperimentalnog filma. Poljakova selekcija filmova odabrana je s ciljem otvaranja novim iskustvima i pristupu filmu te načinima razmišljanja. Pogledani su Andaluzijski pas Luisa Buñuela, Meshes of the Afternoon Maye Deren i Alexandera Hammida, filmovi Renea Claira, Scorpio Rising Kennetha Angera, ulomak iz Battleship Potemkin Sergeja Eisenstaina i drugi, dok su se posljednjeg dana teorijskog dijela gledali filmovi nastali u produkciji Kino kluba Split, Zovem se film Zdravka Mustaća i Fluorescencije Ante Verzottija. U više je navrata tijekom žustre rasprave koja je slijedila nakon pogledanih filmova zaključeno da eksperimentalni film sadrži drugačiju (narativnu) strukturu i da ga treba promatrati i valorizirati izvan uobičajenih parametara i navika.
U praktičnom dijelu, koji je uslijedio par dana kasnije, sudjelovalo je osam polaznika i polaznica različitih predznanja. Tijekom dvodnevnog višesatnog snimanja, pod mentorstvom Damira Čučića i Borisa Poljaka, u prostornim i tehničkim uvjetima Kino kluba Split, polaznici i polaznice radionice upoznali/e su se s cjelovitim procesom stvaranja filma, počevši od snimanja improvizacija nastalih korištenjem različitih rekvizita i elemenata, poput dima, vode i svjetla. Nakon snimanja slijedila je montaža snimljenog materijala i dodavanje zvuka. Polaznici i polaznice radili su u timovima, a konačni rezultat su tri vježbe. Zadnjeg dana radionice održana je javna prezentacija rezultata.
Osim grupnih susreta prvog dijela programa na kojima su polaznici komentirali i diskutirali pogledane filmove, osmero ih je dobilo priliku isprobati svoje zamisli kroz praktični pristup. U nastavku prenosimo iskustva polaznika koji su prošli čitavu radionicu.
Za Luku Franceschia radionica je bila produktivna, ali i zabavna uzimajući u obzir eksperimente dobivene na snimanju i neformalne razgovore o filmu s mentorima i drugim polaznicima. Lara Avramovski naglasila je među ostalim i pristupačnost mentora te prijateljsku, podržavajuću atmosferu. “Svidjelo mi se što je svatko mogao predložiti neku svoju ideju koju bi dobio u tom trenutku. Od početka do kraja rezultat je bio zajednički. Zahvaljujući mentorima vrlo lako smo se opustili i krenuli istraživati. Snimanje nas je potpuno zaokupilo. Kad bismo izašli iz kluba, čudili bi se koliko je vremena prošlo.”
Za Tatjanu Krstić pozitivno iznenađenje bio je produktivan i poticajan rad u grupama. “Iako smo svi različiti po godinama, znanju i iskustvu, senzibilitetu i karakteru dogodio se sinkronicitet. Funkcionirali smo složno. Mislim da se na nas prenio duh zajedništva naših mentora.” Radionicu je doživjela kao intenzivno iskustvo koje joj je proširilo vidike u izražavanju. “Koristeći razne elemente i rekvizite, projiciranjem kadrova iz privatnog života, kreirali smo na trenutke metafizičke senzacije. Tako je počelo naše kreativno putovanje, spoznavanje jezika eksperimentalnog filma, rušenje svih onih do sada naučenih pravila o filmu, širenje mogućnosti kroz prekrasan proces istraživanja i eksperimentiranja i dolazak do novih, uistinu jedinstvenih kadrova. Meni osobno radionica je pomogla da otpustim “kočnice” i samonametnuta ograničenja u stvaranju, proširim vidike za buduće projekte.” Ivona Vladović opisala je radionicu kao iznimno iskustvo, koje je na nju djelovalo inspirativno. “Radionicu eksperimentalnog filma pod mentorstvom Borisa Poljaka i Damira Čučića definitivno bih izdvojila kao jednu od zanimljivih radionica na kojoj sam prisustvovala. Vjerojatno tome doprinosi moj prvi susret sa stvaranjem apstraktnog filma, kojeg sam nakon radionice i zahvaljujući njoj doživjela kao polje beskrajnih mogućnosti za kreaciju i izražavanje.”
Pozitivne dojmove je sažela Ivana Papić: “Radionica je bila dobro strukturirana. Zajedno smo prošli sve faze izrade eksperimentalnog filma: od teorije, snimanja do montaže. Veliko hvala mentorima Borisu i Damiru.” Jakov Škomrlj pohvalio je metodičnost radionice te zaključio: “S radionicom eksperimentalnog filma sam vrlo zadovoljan. Voditelji radionice ne samo da posjeduju znanje, nego su iznimno uljudni, susretljivi i prijateljski nastrojeni zbog čega je bio dodatan užitak pohađati radionicu.”