WERNER NEKES – PARALELNE TRASE MEDIA MAGICA PRAKSE
U petak 10.01.2020. u 20:30 u projekcijskoj sali Kino kluba Split možete pisustvovati prvoj od dviju kratkim ciklusom objedinjenih prezentacija odabranih filmova iz dugometažnog narativno eksperimentalnog isječka opusa njemačkog avangardiste Wernera Nekesa (1944-2017). Radi se o filmu Diwan (Fiskal: 1974), lirskoj pejzažnoj eskapadi montiranoj iz pet filmskih činova. Kao istaknuti predstavnik moderne marginalne njemačke kinematografije (u peridu podjele zemlje produkcijski aktivan s obje strane zida), Nekes se zajedno s autorima poput Heinza Emigholza, Helmuta Herbsta, Thomasa Strucka i Klausa Wybornya konvencijski raspoznaje i kao predstavnik tzv. hamburške škole filma utemeljene 1967. na temeljima partnerske produkcijske suradnje i neposrednog organiziranja filmske proizvodnje. Njegov najpouzdaniji partner bila je supruga mu Dore Oberloskamp (Dore O.), filmska eksperimentatorica fascinirana pejzažima, interijerima i portretima na kojima je temeljila kompleksne sineatske lirske kompozicije. Nekes je referentan i kao filmski didaktičar/profesor edukator (diplomirao je lingvistiku i psihologiju na sveučilištu u Freiburgu, te predsjedavao studentskim filmskim klubom u Bonnu), slikar, te arhivist filmske tehnike koja se koristila u primarnom periodu razvoja kinematografije. Kolekcionirao je predkinematografske optičke igračke kao što su thaumatropi, praxinoscopi, zoetropi, odnosno laterne magice, te voštane figure i sukladnu rekvizitu koja se nešto kasnije koristila na filmskim setovima ali i prilikom izvođenja praktične nastave filma na prvim javno organiziranim kinematografskim radionicama u Njemačkoj. Na temelju procjene ekskluzivnosti golemog dijela sakupljenog materijala nametnuta je i arheološka vrijednost cjelokupne Nekesove kolekcionarske ostavštine, a povremena izložbena gostovanja (Nekes je rođen u Erfurtu, a posljednje godine života proveo je u Mülheim an der Ruhru gdje se nalazi njegova zbirka) se organiziraju još od kraja prošlog stoljeća. Nekes je ujedno i jedan od utemeljitelja Filmskog biroa i Internacionalnog centra za novu kinematografiju (ICNC) koji aktivno djeluje od 1980. u Rigi (Latvija, bivši Sovjetski Savez). Ovim katkim ciklusom u organizaciji Kino kluba Split objedinjena su dva Nekesova filma iz zrele, središnje stvaralačke faze: Diwan (Fiskal: 1974) i Uliisses (Uliks; 1982). U prvom “Short(s) Petting” predprogramu ove godine (s početkom u 19:15 – powered by “AGITATE:21C” web-oriented group) biti će prikazano 12 recentnih kratkih filmskih eksperimenata intenzivnije kodiranih donekle raspoznatljivim akademskim konvencijama čiji su autori: Saâd Hind, Larry Wang, Léna Lewis-King, Eija Temisevä, Evelin Stermitz, Wheeler Winston Dixon, Shon Kim i Jaime Cleeland. Ujedno kao gosta programera za idući petak 17.01. najavljujemo Gwendolyn Audrey Foster, eksperimentalno-filmsku redateljicu s interesnim ishodištima u ekofeminizmu, queer praksama spolnosti i klasnim studijima, te ujedno i profesoricu sveučilišta Nebraska (Lincoln; USA). Prezentacija odabira profesorice Foster uvod je u “Short(s) Petting” koncept za veljaču ove godine kada će nam se tijekom četiri projekcijska termina petkom kao gosti programeri sa svojim playlistama nove eksperimentalne kinematografije predstaviti: Michael Woods (USA), Nikola Gocić (Serbia), Sebastián Jiménez Galindo (Mexico) i Giorgos Efthimiou (Greece).
20:30
MAIN PROGRAM:
WERNER NEKES – DIWAN (1974)
“Diwan, a lyric anthology, an outdoor movie with people. With people living in the surrounding precious and very beautifully photographed nature, are neither more nor less than one part of it. What Nekes manages there with landscape, as a cunning and quote many fine artist in a medium that runs in time, as he defeated the time changed, by themselves for change of scenery uses, as it interferes with the laws of chronology through the rewind ability of the camera or destroyed, which is a compelling and highly aesthetic experimental company .(…)” “
(EXPERIMENTAL CINEMA – https://expcinema.org/site/en/dvd/werner-nekes-diwan)
Original title: Diwan
Year: 1974
Running time: 85 min.
Country: Germany – West Germany (FRG)
Director: Werner Nekes
Screenwriter: Werner Nekes
Music: Anthony Moore
Cinematography: Werner Nekes
Cast: Rosmarie Liesen, Ludi Armbruster, Ursula Winzentsen, Geeske Hof-Helmers, Dore O., Christian d’Orville, Bernd Hof, Werner Nekes, Nikolaus Hof, Franz Winzentsen, Klaus Wyborny
Producer: Werner Nekes Filmproduktion
Runtime: 1 hr 25 min (85 min)
Color: Color
Aspect Ratio: 1.37 : 1
Negative Format: 16 mm
Printed Film Format: 16 mm
19:15
SHORT(S) PETTING
CANONIC EXPERIMENTAL CONVENTIONS VOL I
(POWERED BY AGITATE 21:C WEB-ORIENTED GROUP)
(01) Saâd Hind – 0=0 (France; 2019) 01:50
(02) Larry Wang – rrr#4 (USA; 2019) 02:08
(03) Larry Wang – When the Square Became a Rectangle (USA; 2019) 02:25
(04) Léna Lewis-King – Europian Desert (Germany; 2019) 04:27
(05) Léna Lewis-King – Untitled Sequence (Germany; 2017) 03:06
(06) Léna Lewis-King – The Storm Is What We Call Progress (Germany; 2019) 05:31
(07) Eija Temisevä – Meeting Darkness (Finland; 2019) 02:25
(08) Eija Temisevä – In The Snow (Finland; 2019) 02:08
(09) Evelin Stermitz – The Magic Mirror Sees Black and White (Austria; 2019) 04:14
(10) Wheeler Winston Dixon – Amazon Man (USA; 2019) 02:12
(11) Shon Kim – Any Warhol (USA; 2019) 04: 58
(12) Jaime Cleeland – Electronic Revolution of Our Times (UK/China; 2019) 34:23
UKUPNO TRAJANJE PROGRAMA: 69:47
Projekcije petkom u Kino klubu Split edukativnog su karaktera, namijenjene članovima i ostalim zainteresiranima, ulaz je besplatan, svi su dobrodošli…
Za Kino klub Split:
Darko Duilo
…