Zatvori članak
Događanja

Gostujuće projekcije slovenskog avangardnog filma i masterclass Karpa Godine

06.09.2024

U Beton kinu (Ulica Slobode 28) 13. i 14. rujna održat će se dvije projekcijske večeri posvećene slovenskoj avangardnoj kinematografiji. Prvu večer program započinje u 19 i 30 filmovima iz programa VideoGarden kojeg organizira SCCA-Ljubljana, a predstavit će ga Peter Cerovšek i Robert Kuret. Večer završava filmovima iz arhive Slovenske kinoteke od 21 sat. Drugu večer u suradnji sa slovenskom kinotekom imat ćemo priliku ugostiti jednog od najznačajnijih slovenskih redatelja i snimatelja Karpa Aćimovića Godinu, uz kojeg će razgovor i uvodnu riječ održati Igor Prassel i Matevž Jerman. Večer započinje projekcijom njegovih kratkih, nedavno restauriranih filmova u 19 sati, a završava masterclassom čiji je početak planiran od 21 sat.

PROGRAM:

13.09.2024 u 19.30 sati (trajanje 60 min)

  • Ana Brumat, Pursuit of Anomalous Mind Habitats Netherlands, 2019, 4’
  • Blaž Kutin, Warm for this Time of Year Slovenia, experimental, 2011, 10’
  • Ester Ivakič, Reversed Air Slovenia, 2020, 8’
  • Maja Prelog, Blaž Murn (RÁTNEEK), 2 0 4 5 Slovenia, 2016, 9′
  • Juš Premrov, x1-ESCHATON Slovenia, 2022, 7′
  • David Paige, Harnessing France, 2023, 22’

Landscapes, Spaces – Filmovi se na ovaj ili onaj način bave krajolicima, unutarnjim i vanjskim. Ljudski likovi ili figure ne zauzimaju prvi plan nego su sastavni dio tog krajolika, na taj način uspostavljen je odnos prema prostoru, njegovim dimenzijama i entitetima, koji se manifestiraju na različite načine. Prije svega, čovjek se očituje kroz tragove društvenih uređenja koja određuju načine i mogućnosti kretanja kroz prostore.


13.09.2024, 21 sat (trajanje 60 min)

Iz avangardnih zbirki Slovenske kinoteke: Sve se vrti

  • Vasko Pregel, Nokturno, Slovenija (Jugoslavija), 1965, 14′
  • Vinko Rozman, Praška pomlad, Slovenija (Jugoslavija), 1969, 11′
  • Davorin Marc, Ugrizni me. Že enkrat, Slovenija (Jugoslavija), 1978/80, 1′
  • Davorin Marc, Vse se vrti, Slovenija (Jugoslavija), 1978, 2’
  • Sulejman Ferenčak, Serija Dislocirano tretje oko: Bismillah /v štirih stavkih/ Izvirni naslov: Dislocated Third Eye Series: Bismillah /In Four Movements/ , Slovenija (Jugoslavija), 1984, 28′ 38”

14.09.2024, 19 sati (trajanje 95 min)

Kratki filmovi Karpa Godine

  • A.P. (Anno Passato), 1966, 6’
  • Divljač, 1965, 6’
  • Pas, 1965, 8’
  • The Making of Sonja Henie, 1972, 15’
  • I miss Sonja Henie, 1971, 20’
  • Gratinirani mozak Pupilija Ferkeverk, 1970, 12’
  • O ljubavnim vještinama ili film s 14441 kvadrata, 1972, 11’
  • Zdravi ljudi za razonodu, 1971, 15’

Kratke filmove Karpa Godine uvijek karakterizira radosna zaigranost, estetska perfekcija i često subverzivna (ali uvijek duhovita) politička nota. O tome svjedoči serija crno-bijelih eksperimentalnih filmova na 8 mm koje je snimio 60-ih godina kao student na ljubljanskom AGRFT-u i u kojima istražuje kinetičke i tehničke mogućnosti kamere-stylo. Njegov prepoznatljiv autorski pristup u punom se sjaju pojavljuje nedugo nakon što je s malih formata prešao na kolor 35mm. U filmu Fried Brains of Pupilija Ferkeverk (1970.) tronožac kamere zabija se u muljevito tlo Sečovelske solane i tada se revolucionarno obavezuje na princip tableaux vivants. U samo nekoliko godina stvorio je seriju kratkih filmova koji se danas smatraju ključnim klasicima kratkometražnog filma crnog vala i jugoslavenske kinematografije općenito.


21 sat – masterclass (trajanje 60 min)

Karpo Aćimović-Godina redatelj je, snimatelj i scenarist (Skoplje, 26. VI 1943). Studirao na Akademiji za pozorište, film, radio i televiziju u Beogradu. Javlja se početkom 60-ih godina vrlo originalnim filmovima realiziranim u okvirima amaterske kinematografije, koji dobivaju značajna priznanja na filmskim festivalima. U svom stvaralaštvu podjednako se ističe i kao snimatelj i kao redatelj. U profesionalnoj kinematografiji debitira kratkim igranim  filmom Piknik u nedjelju (Piknik v nedeljo, 1968), o 7 osoba različitih karaktera i temperamenata koje su se slučajno srele na jednom izletu, nagrađivanim u Beogradu, Krakovu, te na GEFF-u. Uspio je i njegov drugi film realiziran iste godine, nagrađen također u Beogradu, Sunce, sveopće sunce (Sonce, sveplošno sonce), o bivšem partizanu koji pobjedu revolucije iskorištava jedino za sebe. Od daljnjih kratkometražnih filmova (na svima je bio i snimatelj) ističu mu se još Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk (1970), kratki igrani film, kao i Zdravi ljudi za razonodu (1971), dokumentarni film o mnogo-nacionalnom kraju u Vojvodini. U tom razdoblju snimio je još nekoliko filmova o umjetnosti i umjetnicima, a pozornost je skrenuo i fotografijom u djelima redatelja mlade ili mlađe generacije, uglavnom političke tematike: Rani radovi (Ž. Žilnik, 1969), Crni film (Ž. Žilnik, 1971, dokumentarni), Uloga moje porodice u svjetskoj revoluciji (B. Čengić, 1971), Slike iz života udarnika (B. Čengić, 1972) i, kasnije, Muke po Mati (1975) i Okupacija u 26 slika (1978, Zlatna arena na festivalu u Puli), L. Zafranovića, te Draga moja Iza (1979) V. Duletiča, Pismo-glava (1983) B. Čengića i Ujed anđela (1984) L. Zafranovića. Stekavši ugled jednog od najistaknutijih snimatelja mlade generacije, od 1980. posvećuje se režiji cjelovečernjih igranih filmova: Splav meduze (1980), o dvjema provincijskim učiteljicama koje se upuštaju u svojevrsnu umjetničku pikaresku s grupom umjetnika-avangardista, film je originalne fabule (Godina je snimatelj i montažer); Crveni boogie (1983, i susnimatelj sa V. Filačem) je priča o razdoblju neposredno nakon rata, kada se džez smatrao društveno i kulturno problematičnim.

Rad Kino kluba Split podržavaju Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva, Hrvatski audiovizualni centar, Grad Split, Društvo hrvatskih filmskih autora i producenata i Zaklada Kultura nova. Program je realiziran u suradnji sa SCCA-Ljubljana, Slovenska kinoteka i Multimedijalni kulturnim centrom Split.